Polski? Ogarniam Spotkania z fotografia Redakcja PDF Jestemy na Youtube Jestemy na Facebooku

Social media jako podstawa prowadzenia marketingu

Znaczenie portali społecznościowych, szczególnie Facebooka, Twittera i Google+ w ostatnich latach znacznie wzrosło, a obecnie towarzyszą nam praktycznie na każdym kroku. Pełnią one jednak dużo poważniejszą funkcję niż jedynie platformy do kontaktów towarzyskich. Jak zauważa magazyn Forbes, choć  social media to dość nowy fenomenon, stanowi on coraz ważniejszy element marketingu firm i rozwoju bazy klientów.

Obecność firmy na portalach społecznościowych stała się absolutną koniecznością, jeśli właściciel biznesu chce utrzymać się w konkurencji i zyskiwać nowych klientów. Nie wystarczy już posiadanie własnej strony internetowej, marketing musi odbywać się na obu płaszczyznach.

© Ivelin Radkov - Fotolia.com

© Ivelin Radkov – Fotolia.com

Raport przygotowany w 2012 roku przez Social Media Marketing Industry dostarcza kilka istotnych faktów:

Jeśli przedstawione fakty przekonały Cię, że Twoja firma powinna być obecna na portalach społecznościowych, poniżej przedstawione jest kilka wskazówek, które pomogą Ci efektywnie uruchomić i zarządzać tym nowym elementem marketingu.

Kluczowe jest dopasowanie strategii marketingowej do charakteru firmy. Jeżeli zarządzasz dużą korporacją, powinieneś trafiać ze swoją ofertą do dużej grupy odbiorców obecnych na social media i na nich ukierunkować swoją strategię. Natomiast w przypadku małego biznesu, postaraj się dotrzeć do mniejszej grupy lokalnych odbiorców i spraw, że staną się do Ciebie przywiązani. Jeżeli Twoje produkty lub usługi nabywane są głównie przez inne firmy, musisz stać się bardziej widoczny na rynku głównie dla nich i tutaj budować kontakty. W pzrypadku gdy są to indywidualne osoby zazwyczaj są twoimi klientami, musisz sprawić, że zaczną rozpoznawać i pożądać oferowany przez Ciebie produkt. A więc nie ma znaczenia jaki charakter ma twoja firma- każdy dzisiejszy biznes ukierunkowany na rozwój powinien zaangażować się w social media, wystarczy jedynie odpowiednio dopasować strategię.

Jeżeli powyższe argumenty Cię przekonały i chcesz w efektywny sposób włączyć social media w swoją strategię marketingową, ale żaden z Twoich pracowników nie ma odpowiednich kwalifikacji bądź doświadczenia, możesz wziąć pod uwagę zaoferowanie sowim pracownikom szkolenia w tym zakresie. Obecnie organizowanych jest mnóstwo szkoleń poświęconych portalom społecznościowym. Wynika to z ich rosnącego znaczenia oraz zapotrzebowania na wiedzę z tego zakresu na rynku pracy. Istnieje także druga, również efektywna, choć bardziej kosztowna możliwość- utworzenie specjalnego stanowiska do spraw social media, na którym wykwalifikowany pracownik zajmowałby się tym działem marketingu.

*Opracowano na podstawie artykułu magazynu Forbes The Developing Role of Social Media in the Modern Business War, Jessica Bosari 2012 http://www.forbes.com/sites/moneywisewomen/2012/08/08/the-developing-role-of-social-media-in-the-modern-business-world/

Oraz raportu Social Media Marketing Industry, Michael A. Stelzner 2012 http://www.socialmediaexaminer.com/SocialMediaMarketingIndustryReport2012.pdf

Karolina Gosiewska