Redakcja wydawnicza
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest pogłębienie umiejętności praktycznych z zakresu redakcji książek. Szkolenie skierowane jest do redaktorów, pracowników działów wydawniczych, do osób pracujących z tekstem. Program szkolenia obejmuje: redaktorską krytyczną analizę tekstu, porządki edytorskie, redakcję a korektę.
Uczestnicy przynoszą krótki materiał z własnej praktyki zawodowej – do dyskusji. Materiał należy przynieść na zajęcia w 10 egzemplarzach lub przesłać do Fundacji warsztatów przed rozpoczęciem zajęć pocztą elektroniczną.
Program szkolenia:
Dzień pierwszy (7 godzin)
Redaktorska krytyczna analiza tekstu
a. Trzy warstwy redakcyjne tekstu:
- poprawnej polszczyzny
- merytoryczna: zewnętrzna i wewnętrzna
- edytorska: merytoryczna i techniczna
b. Zróżnicowanie w zależności od rodzaju publikacji: od poezji do słownika i instrukcji
c. Dwa poziomy redaktorskiego czytania tekstu:
- poziom treści faktycznie zapisanej
- poziom treści w intencji autorskiej
Porządki edytorskie (warstwa redakcyjna trzecia)
- blok i okładka; 1 i 4 oraz 2 i 3 strona okładki, wyklejka
- czwórka tytułowa
- lewa i prawa kolumna
- kolumny specjalne: rozdziałowe, szpicowe, vacatowe
- pagina: zwykła i żywa
- podziały tekstu
- światło
- ilustracje i podpisy; motta
- wyróżnienia
- wyliczenia: oznakowanie i układ; porządek alfabetyczny
- tabele
- działania i wzory matematyczne
- przypisy: odsyłacze i przypisy właściwe, zróżnicowanie przypisów (od autora, od redaktora/wydawcy); lokalizacja przypisów
- bibliografie i przypisy bibliograficzne: układ danych; system harwardzki
- łamanie: „wdowy” i „bękarty”; tekst i ilustracja; skład zwykły i „w chorągiewkę”
Warsztaty – redagujemy:
– tekst literacki
– hasło encyklopedyczne
– tekst informacyjny, np. ulotka, afisz, ogłoszenie
– bibliografia wg normy polskiej i w systemie harwardzkim
Dzień drugi (7 godzin)
Redakcja a korekta
a. Tok pracy przy tekście – siedem etapów
b. Redakcja – korekta – korekta redaktorska – adiustacja
Warsztaty – redagujemy
– korekta redaktorska
– korekta składu, czyli rewizja redaktorska; ozalid
Dyskusja nad materiałami przyniesionymi przez uczestników
Harmonogram zajęć:
1 dzień
10.00-11.30: Redaktorska krytyczna analiza tekstu
11.30-11.45: przerwa kawowa
11.45-13.15: Porządki edytorskie (warstwa redakcyjna trzecia)
13.15-14.15: przerwa obiadowa
14.15-16.30: Warsztaty – redagujemy
2 dzień
10.00-11.30: Redakcja a korekta
11.30-11.45: przerwa kawowa
11.45-13.15: Warsztaty – redagujemy
13.15-14.15: przerwa obiadowa
14.15-16.30: Dyskusja nad materiałami przyniesionymi przez uczestników
Trener:
Mirosława Łątkowska – absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Podyplomowego Studium Edytorstwa Współczesnego na UKSW. W latach 1985-1989 współzałożycielka i redaktor działającego w drugim obiegu Niezależnego Wydawnictwa Książkowego Wers. Współzałożycielka i redaktor naczelna Oficyny Wydawniczej Volumen działającej od roku 1990 (właścicielka od 2006 roku). Wieloletni redaktor – współpracowniczka wielu wydawnictw, m.in. w latach 2006-2010 redaktor naczelna projektu „Encyklopedia Solidarności. Opozycja antykomunistyczna w latach 1976-1989”. Asystent w Katedrze Edytorstwa na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego – nauczyciel akademicki na specjalizacji edytorskiej filologii polskiej z zakresu edytorstwa współczesnego i redagowania tekstów. Od 2008 roku współpracuje z Fundacją na rzecz Rozwoju Szkolnictwa Dziennikarskiego, gdzie prowadzi szkolenia z redakcji tekstów, redakcji wydawniczej, korekty i edytorstwa. Od lat ekspert konkursu Wrocławski Program Wydawniczy.