Rozumienie tekstu to nie tylko przetwarzanie danych językowych. Celem szkolenia „Redagowanie pism urzędowych i firmowych” jest rozwinięcie umiejętności związanych z przygotowywaniem i redagowaniem tekstów urzędowych i firmowych. Nabycie umiejętności profesjonalnego sporządzania oficjalnych tekstów oraz przypomnienie zasad poprawności językowej i obyczajowej obowiązujących w pismach urzędowych i firmowych.
Jeśli nie wiesz:
- jak pisać poprawnie, kiedy użyć wielkiej litery, a kiedy małej; kiedy coś napisać razem, a kiedy osobno?
 - czy po nagłówku w liście postawić wykrzyknik, czy przecinek?
 - jak napisać tekst informacyjny, a jak zaproszenie na konferencję prasową lub odpowiedź na reklamację?
 - czy pismo, które napisałeś, jest dla odbiorcy zrozumiałe?
 - co ma (F)filip do konopi, czyli skąd się wzięły związki frazeologiczne i co znaczą?
 to zgłoś się na to szkolenie!
Grupa docelowa:
Szkolenie „Redagowanie pism urzędowych i firmowych” skierowane jest do osób zajmujących się sporządzaniem publikacji firmowych, oficjalnych pism, sprostowań. Na warsztaty zapraszamy pracowników działów HR, promocji, sekretariatów, rzeczników prasowych oraz wszystkie osoby, które w swoich obowiązkach mają tworzenie i odpowiadanie na oficjalne pisma.
Program zajęć:
Podstawowe zagadnienia poprawności ortograficznej:
- pisownia łączna i rozdzielna (m.in. partykuła przecząca nie z imiesłowami, rzeczownikami i przymiotnikami, pisownia zrostów i zestawień), użycie łącznika
 - pisownia partykuł -że, -ż, -li, -ć i cząstek super-, ekstra-, eks-
 - zakres użycia łącznika w nazwiskach i rzeczownikach pospolitych
 - zakres użycia wielkiej i małej litery (nazwy funkcji i stanowisk, tytuły dokumentów, nazwy wydarzeń dziejowych, świąt i tytułów książek, zwroty grzecznościowe)
 - podstawowe zasady interpunkcji (przecinek, średnik, kropka, kolejność znaków na końcu zdania)
 - zapis dat i wartości liczbowych
 - zapis skrótów i skrótowców
 
Podstawowe zasady fleksji i składni:
- odmiana nazwisk polskich i obcych
 - odmiana nazw miejscowych
 - odmiana rzeczowników pospolitych i nazw własnych
 - budowa zdania (w tym m.in.: miejsce zaimków i przyimków)
 
I Pisanie skuteczne
- Do kogo piszemy, co chcemy przekazać, jak przekazać.
 - Budowa tekstu informacyjnego: kolejność informacji (co na początku, eksponowanie najważniejszej części, podsumowanie), podział tekstu, budowa zdania.
 - Informacje i dane przekazywane odbiorcom zewnętrznym i wewnętrznym.
 - Infografiki i wykresy – jak opisać, żeby były zrozumiałe.
 - Raport roczny – redagowanie (list prezesa, terminologia, podział na części).
 - Czas na pytania uczestników i odpowiedzi prowadzącego.
 
II Poprawna budowa i redagowanie tekstów prasowych, urzędowych i firmowych
- Konstrukcja tekstów prasowych (co na początku, co na końcu, podział na akapity, budowa dobrego akapitu).
 - Konstruowanie sprawozdań oraz protokołów z posiedzeń i zebrań.
 - Tytuł, lead, wyimek, śródtytuł, zdanie, akapit, tekst.
 - Redagowanie tekstów prasowych i na strony internetowe.
 - Redagowanie tekstów informacyjnych, najczęściej popełniane błędy w pismach urzędowych.
 - Styl kancelaryjny a poprawna budowa tekstu.
 - Korespondencja (list, pismo do klienta, informacja prasowa).
 - Praca na materiałach uczestników: redagowanie tekstów urzędowych.
 - Pytania uczestników.
 
