Fundacja wspólnie z Instytutem Dziennikarstwa UW zorganizowała konferencję naukową „Logistyka i administrowanie mediami”. Konferencja odbyła się w sali Senatu Pałacu Kazimierzowskiego, na terenie Kampusu Głównego UW.
W związku z radykalnymi zmianami technologiczno-organizacyjnymi w mediach w Instytucie Dziennikarstwa UW został uruchomiony nowy kierunek studiów – logistyka mediów (LM). Fakt ten determinuje potrzebę określenia tożsamości logistyki mediów., w szczególności zaś zdefiniowania zakresu prac badawczych i edukacji w ramach tej dyscypliny.
Tematyka konferencji obejmuje zakres fundamentalnych, nieodwracalnych zmian w życiu społecznym, a szczególnie w kwestiach globalnej komunikacji, personalizacji, komercjalizacji oraz bezpieczeństwa, spowodowanych postępującą ekspansją technologii informacyjnych w mediach.
Współcześnie szczególnie ważną specjalnością w ramach nauk o mediach są technologie informacyjne. Za Heinzem Heckhausen, przyjęto podstawowe elementy LM:
- Przedmiot badań – zastosowania i dostosowywanie technologii, a szczególnie narzędzi IT, w mediach. Edukacja w zakresie zastosowań IT.
- Materia – sprzęt wykorzystywany w mediach, w tym IT.
- Poziom teoretycznej integracji – obecnie trudne do określenia granice pomiędzy specjalistyczną wiedzą z zakresu LM, a pozostałymi specjalnościami powstającej dopiero nauki o mediach oraz innych dyscyplin naukowych.
- Metody – wspomaganie rozumienia i umiejętnego wykorzystania potencjału technicznego i organizacyjnego w rozwiązywaniu problemów związanych z bieżącym funkcjonowaniem i rozwojem mediów (zastosowania produkcyjne i dystrybucja produktów medialnych).
- Narzędzia analityczne – wspomaganie analizy funkcjonowania składowych LM.
- Stopień związku TIM z praktyką.
- Uwarunkowania historyczne – wsparcie i powiązania LM z pozostałymi specjalnościami nauk o mediach, poziom finansowania.
Zapewne obszar badawczy i edukacyjny logistyki mediów, ze względu na jej interdyscyplinarny charakter, będzie budził wiele kontrowersji w przyjęciu ostatecznego (oddalającego się jak horyzont) kształtu tożsamości tego kierunku. Jednak logistyka mediów pomimo trudnej do pogodzenia w niej koegzystencji metod inżynierskich i nauk społecznych zapewnia sobie trwałą obecność w świecie pracy dziennikarskiej.
Nigdy już warsztat pracy dziennikarza nie będzie pozbawiony technologii informacyjnych. To właśnie nowe technologie, wymagające nowych rozwiązań organizacyjnych i metod zarządzania, a także stały, innowacyjny charakter przedsiębiorstw mediowych, są dynamicznymi kryteriami określającymi tożsamość logistyki mediów jako nowej dyscypliny naukowej.
Tematyka konferencji:
- Kompetencje technologiczne twórcy produktów medialnych – zakres edukacji.
- Nowe technologie w produkcji TV.
- Nowe technologie w produkcji radiowej.
- Nowe technologie w produkcji mediów drukowanych.
- Dziennikarskie źródła informacji.
- Narzędzia analityczne – rafinacja informacji sieciowych, gromadzenie i wyszukiwanie informacji.
- Analiza odbioru przekazu medialnego za pośrednictwem środków IT.
- Zarządzanie transformacją (technologiczną, organizacyjną) w przedsiębiorstwach mediowych.
- Innowacyjne zachowania przedsiębiorstw mediowych.
- Zarządzanie wartością przedsiębiorstw mediowych.
- Uwarunkowania historyczne – wsparcie i powiązania logistyki i administrowania mediami z pozostałymi specjalnościami nauk o mediach.
Kontakt/zgłoszenia: logistyka@id.uw.edu.pl
Patronat:
Sponsorzy:
Patronat medialny: