Redagowanie pism urzędowych i firmowych (online)

To szkolenie już się odbyło. Data kolejnych warsztatów zostanie ogłoszona wkrótce.

Rozumienie tekstu to nie tylko przetwarzanie danych językowych.

Celem szkolenia jest rozwinięcie umiejętności związanych z przygotowywaniem i redagowaniem tekstów urzędowych i firmowych. Nabycie umiejętności profesjonalnego sporządzania oficjalnych tekstów oraz przypomnienie zasad poprawności językowej i obyczajowej obowiązujących w pismach urzędowych i firmowych.

Jeśli nie wiesz:

  • jak pisać poprawnie, kiedy użyć wielkiej litery, a kiedy małej; kiedy coś napisać razem, a kiedy osobno?
  • czy po nagłówku w liście postawić wykrzyknik, czy przecinek?
  • jak napisać tekst informacyjny, a jak zaproszenie na konferencję prasową lub odpowiedź na reklamację?
  • czy pismo, które napisałeś, jest dla odbiorcy zrozumiałe?
  • co ma (F)filip do konopi, czyli skąd się wzięły związki frazeologiczne i co znaczą?

to zgłoś się na to szkolenie!

Grupa docelowa:

Szkolenie skierowane jest do osób zajmujących się sporządzaniem publikacji firmowych, oficjalnych pism, sprostowań. Na warsztaty zapraszamy pracowników działów HR, promocji, sekretariatów, rzeczników prasowych oraz wszystkie osoby, które w swoich obowiązkach mają tworzenie i odpowiadanie na oficjalne pisma.

Program zajęć:

Podstawowe zagadnienia poprawności ortograficznej:

  • pisownia łączna i rozdzielna (m.in. partykuła przecząca nie z imiesłowami, rzeczownikami i przymiotnikami, pisownia zrostów i zestawień), użycie łącznika
  • pisownia partykuł -że, -ż, -li, -ć i cząstek super-, ekstra-, eks-
  • zakres użycia łącznika w nazwiskach i rzeczownikach pospolitych
  • zakres użycia wielkiej i małej litery (nazwy funkcji i stanowisk, tytuły dokumentów, nazwy wydarzeń dziejowych, świąt i tytułów książek, zwroty grzecznościowe)
  • podstawowe zasady interpunkcji (przecinek, średnik, kropka, kolejność znaków na końcu zdania)
  • zapis dat i wartości liczbowych
  • zapis skrótów i skrótowców

Podstawowe zasady fleksji i składni:

  • odmiana nazwisk polskich i obcych
  • odmiana nazw miejscowych
  • odmiana rzeczowników pospolitych i nazw własnych
  • budowa zdania (w tym m.in.: miejsce zaimków i przyimków)

I Pisanie skuteczne

  • Do kogo piszemy, co chcemy przekazać, jak przekazać.
  • Budowa tekstu informacyjnego: kolejność informacji (co na początku, eksponowanie najważniejszej części, podsumowanie), podział tekstu, budowa zdania.
  • Informacje i dane przekazywane odbiorcom zewnętrznym i wewnętrznym.
  • Infografiki i wykresy – jak opisać, żeby były zrozumiałe.
  • Raport roczny – redagowanie (list prezesa, terminologia, podział na części).
  • Czas na pytania uczestników i odpowiedzi prowadzącego.

II Poprawna budowa i redagowanie tekstów prasowych, urzędowych i firmowych

  • Konstrukcja tekstów prasowych (co na początku, co na końcu, podział na akapity, budowa dobrego akapitu).
  • Konstruowanie sprawozdań oraz protokołów z posiedzeń i zebrań.
  • Tytuł, lead, wyimek, śródtytuł, zdanie, akapit, tekst.
  • Redagowanie tekstów prasowych i na strony internetowe.
  • Redagowanie tekstów informacyjnych, najczęściej popełniane błędy w pismach urzędowych.
  • Styl kancelaryjny a poprawna budowa tekstu.
  • Korespondencja (list, pismo do klienta, informacja prasowa).
  • Praca na materiałach uczestników: redagowanie tekstów urzędowych.
  • Pytania uczestników.
Scroll to Top