Cele szkolenia:
Warsztaty mają na celu prezentację wybranych możliwości zastosowania nowych interaktywnych technologii w ramach procesu kształcenia (nauczania i uczenia się) użytkowników. Pod uwagę wzięte zostaną zarówno narzędzia i usługi należące do sieci drugiej generacji (np. blogi, podcasty, serwisy wiki, wybrane serwisy społecznościowe i typu mashup), jak i mobilne oprogramowanie wykorzystywane za pośrednictwem smartfonów i tabletów.
Nowoczesne technologie informacyjno – komunikacyjne umożliwiają dzisiaj użytkownikom tworzenie zasobów sieciowych bez konieczności posiadania zaawansowanej wiedzy informatycznej. Nowe media zmieniają naukę, edukację, ale także kulturę, w której funkcjonujemy. Oferują przy tym atrakcyjne i interaktywne metody współpracy pomiędzy użytkownikami, ale także ułatwiają prezentację edukacyjnych i naukowych zasobów.
Podczas szkolenia uczestnicy nabędą teoretyczną i praktyczną wiedzę między innymi z zakresu następujących problemów:
- Web 2.0, Edukacja, 2.0, Szkoła 2.0, Biblioteka 2.0, Muzeum 2.0… Charakterystyka zjawisk i terminologii.
- Narzędzia sieci drugiej generacji – typologia.
- Mashup – łączenie funkcjonalności sieciowych usług.
- Mobilność zasobów, aplikacji i urządzeń.
- Edukacyjne możliwości wykorzystania interaktywnych aplikacji i usług online (ćwiczenia praktyczne – projekt).
- Społecznościowe źródła informacji edukacyjnej.
Program:
- Interaktywność a ewolucja World Wide Web.
- Web 2.0, Edukacja, 2.0, Szkoła 2.0, Biblioteka 2.0, Muzeum 2.0…
- Typologia narzędzi Web 2.0 oraz mobilnych aplikacji (perspektywa naukowa i edukacyjna).
- Praktyczne możliwości wykorzystania usług sieciowych (warsztaty).
- Praca z usługami typu mashup.
- Informacja edukacyjna i naukowa w sieci. Źródła oraz możliwości wykorzystania dokumentów.
Metody pracy:
- case study
- warsztaty
- burze mózgów
- ćwiczenia indywidualne, grupowe
- dyskusje
- warsztaty komputerowe (wykorzystanie wybranych narzędzi do tworzenia autorskich projektów)
Prowadzący:
Grzegorz Gmiterek jest adiunktem na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na wykorzystaniu nowych technologii w instytucjach kultury i nauki (w tym szczególnie narzędzi i usług Web 2.0 oraz mobilnych urządzeń i aplikacji). Stypendysta Towarzystwa Historyczno – Literackiego w Paryżu im. Dr Marii Zdziarskiej – Zaleskiej. Uczestnik Programu Departamentu Stanu USA International Visitor Leadership Program „Library & Information Science”. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych, w tym książki Biblioteka w środowisku społecznościowego Internetu. Biblioteka 2.0, Warszawa 2011, za którą otrzymał Nagrodę Naukową SBP im. Adama Łysakowskiego oraz współautor wydanej w 2017 roku książki Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece (wyróżnienie Rektora Politechniki Warszawskiej dla publikacji akademickiej w dziedzinie nauk technicznych i ścisłych podczas Targów Książki Akademickiej i Naukowej w konkursie ACADEMIA).