Cel zajęć
Współczesne prawo, będące szczegółową i skomplikowaną dla przeciętnego obywatela regulacją wielu dziedzin życia, powoduje, że gubi się on w gąszczu przepisów, jego bierna znajomość języka prawnego jest niewielka, a czynna (umiejętność formułowania pism) jeszcze mniejsza. Zajęcia mają na celu przekazanie podstawowej wiedzy z tego zakresu i rozwinięcie praktycznych umiejętności pisania prostych aktów prawnych wynikających z k.p.a.
Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z podstawowymi zasadami poprawnego rozumienia oraz pisania pism urzędowych. Cel ten będzie realizowany poprzez tworzenie projektu decyzji administracyjnej.
Podczas zajęć pokazany zostanie sposób redagowania pism, jaki wykształcili prawnicy, a także zostanie zwrócona uwaga na najczęściej popełniane błędy merytoryczne, językowe i redakcyjne w pisaniu pism o charakterze urzędowym. W czasie kursu jego uczestnicy zapoznają się również z podstawowymi zagadnieniami poprawności językowej z zakresu ortografii, interpunkcji, składni i leksyki. Ćwiczenia i zajęcia warsztatowe mają pozwolić uczestnikom zrozumieć podstawowe zagadnienia pisania pism prawnych z prawa administracyjnego.
Grupa docelowa
Zajęcia adresowane są do urzędników różnego szczebla administracji państwowej oraz samorządowej, którzy tworzą pisma urzędowe oraz akty prawne określone w Kodeksie postępowania administracyjnego.
Zakres omawianych zagadnień
Uczestnicy zajęć będą mogli się dowiedzieć, jak należy właściwie napisać pismo urzędowe, spełniające podstawowe wymogi prawa oraz zgodne z zasadami języka polskiego. Uczestnik kursu zdobędzie umiejętność właściwego redagowania decyzji administracyjnych oraz postanowień. Uczestnicy zapoznają się także z podstawowymi cechami charakterystycznymi języka prawnego i prawniczego prawa administracyjnego.
Program szkolenia:
- Język prawny i język prawniczy – podstawowe cechy, rozróżnienie i znaczenie dla techniki prawodawczej. Elementy każdego aktu prawnego. Właściwe stosowanie odesłań prawnych.
- Autorzy i adresaci pism prawnych – adresaci pism wynikających z k.p.a. Strona postępowania. Wszczęcie postępowania
- Rodzaje pism prawnych w k.p.a. – pochodzące od strony oraz od organu.
- Elementy decyzji administracyjnej określone w art. 107 k.p.a. oraz elementy postanowienia.
- Język prawa administracyjnego. Jak napisać decyzję administracyjną oraz postanowienie – ćwiczenia w pisaniu oraz warsztaty.
- Wybranie zagadnienia dotyczące wezwań i zawiadomień.
- Pytania uczestników.
Po ukończeniu zajęć uczestnik:
- rozpoznaje rodzaje pism prawnych,
- odróżnia styl urzędowy,
- zna podstawowe zasady redakcji tekstu prawego,
- rozpoznaje błędne podstawowe konstrukcje językowe i umie je poprawić,
- wyjaśnia zasady tworzenia pism prawnych i administracyjnych,
- umie zredagować decyzję administracyjną oraz postanowienie,
- umie zastosować reguły określone w „Zasadach techniki prawodawczej” w pismach urzędowych,
- umie zredagować pismo urzędowe,
- posiada kompetencje z zakresu tworzenia pism urzędowych.
Prowadzący
Dr mult. Adam Niewiadomski – doktor nauk prawnych; doktor nauk humanistycznych w zakresie nauki o językoznawstwie; politolog; adiunkt w Katedrze Prawa Rolnego i Systemu Ochrony Żywności Wydziału Prawa i Administracji; adiunkt w Zakładzie Administracyjno-Prawnych Problemów Zarządzania Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego; odbywa staż podoktorski Narodowego Centrum Nauki na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; autor 3 monografii oraz ponad 80 artykułów naukowych; pracownik Biura Rektoratu Uniwersytetu Warszawskiego, sekretarz Komisji ds. Organizacyjnych i Legislacyjnych Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, sekretarz Senackiej Komisji Prawno-Statutowej na Uniwersytecie Warszawskim, sekretarz Uczelnianej Komisji Wyborczej.