Dlaczego szefowie coraz częściej doceniają siłę motywacji wewnętrznej?

Jeśli jesteś managerem, wiesz na pewno jak ważnym czynnikiem jest to, aby pracownik wykonywał swoją pracę z zaangażowaniem. Mówi się, że prawdziwie zmotywowany pracownik wykonuje swoje zadania tak samo dobrze niezależnie od tego, czy szef danego dnia jest w pracy, czy też nie…

szkolenia dla pracowników Warszawa, szkolenia dla biznesu, dla pracodawców Warszawa

 

Chodzi bowiem o to, że motywacją do działania ma być dla niego nie kontrola z zewnątrz, a wraz z nią oczekiwanie nagrody lub kary od przełożonego, a własne chęci i zapał do działania.

O wyższości motywacji wewnętrznej nad zewnętrzną mówi i pisze coraz częściej wielu psychologów. Człowiek działający pod wpływem motywacji wewnętrznej, wykonuje zadanie dlatego, że sprawia mu to wewnętrzną satysfakcję.

Daniel H. Pink w swojej bestsellerowej książce „Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację” – podaje kilka zagrożeń związanych z metodą motywacji opartą na systemie tzw. kija i marchewki, które warto znać. Otóż ten znany system może:

  • gasić motywację wewnętrzną i kreatywność;

  • negatywnie rzutować na wyniki;

  • wypierać dobre zachowania na rzecz poszukiwań dróg na skróty – nie w sensie innowacyjności, lecz nieetycznych sposobów realizacji zadania;

  • sprzyjać kształtowaniu odruchów myślenia krótkoterminowego;

  • „uzależniać”, co może prowadzić albo do zaniechania wszelkich wysiłków, kiedy nagrody zostaną po jakimś czasie wycofane, albo do spowszednienia nagród, przez co w końcu przestaną one działać, jeśli stawka się nie zmieni1.

Wielu managerów jednak nadal wpływa na pracowników stosując mniej lub bardziej przemyślany system nagród i kar. Częściowo dlatego, że nie znają zagrożeń z tym związanych, częściowo dlatego, że nie chce im się zmienić zwyczajów, do których są przyzwyczajeni od lat, nie mieli innych wzorców, a często dlatego, że nie s świadomi tego jak mogą pomóc pracownikom wzbudzić ich motywację wewnętrzną. Tak, dobry manager nie tylko wymaga, ale też wspiera pracownika w mądry sposób.

Psychologia pozytywna, jako stosunkowo młody nurt nauki, oferuje podpowiedzi dla managerów, którzy chcieliby przestać korzystać z „tanich sztuczek”, a w zamian za to rozpocząć prawdziwą pracę u podstaw, która sprawi, że ich pracownicy będą mieli szansę spojrzeć na swoje zadania z całkiem nowej, atrakcyjniejszej strony. Budowanie wspólnie z pracownikami ich zaangażowania i poczucia sensu, odpowiednie ustalanie celów, praca z wartościami i przekonaniami jednostek i całych zespołów, to nie jest praca na jeden dzień, ale warto ją rozpocząć, aby za kilka miesięcy znaleźć się w zupełnie innym miejscu i na zupełnie innym poziomie działania.

Jeśli jesteś managerem, który nie boi się wyzwań i chciałby dowiedzieć się jak pracować zgodnie z najbardziej aktualną wiedzą, szkolenie z motywowania pracowników na bazie odkryć psychologii pozytywnej może być dla Ciebie pierwszym krokiem na nowej drodze. Szkolenia dla pracowników, dla pracodawców, szkolenia dla biznesu Warszawa.

Program i zapisy znajdziesz tutaj.

1 Zob. D. H. Pink, Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację, tłum. A. Wojtaszczyk, Studio EMKA, Warszawa 2012, s. 66.

Iwona Kucharewicz – konsultantka, trenerka biznesu i właścicielka firmy Randori. Praktyk zarządzania z kilkunastoletnim doświadczeniem. Członek Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu i certyfikowana trenerka Heroic Imagination Project. Prowadzi także zajęcia na Uniwersytecie Warszawskim i na Międzynarodowych Studiach Coachingu. Autorka książki „Co z tym szczęściem? Psychologia pozytywna w praktyce”, której misją jest wdrażanie odkryć naukowych z obszaru PP w życiu i biznesie oraz wspieranie w tym jak największego grona osób.

Scroll to Top