

Dziennikarz redakcji stołecznej, z „Gazetą Wyborczą” związany od 2002 r. Pisze o zmianach w mieście, polityce, historii, zwierzętach. Specjalizuje się w tematach dotyczących ekologii i ochrony środowiska. Od lat zajmuje się problemem zanieczyszczenia powietrza/ Współpracuje z działem „Klimat i Środowisko” Gazety Wyborczej oraz podcastem „Warszawa nadaje”. Autor książki „Smog. Diesle, kopciuchy, kominy, czyli dlaczego w Polsce nie da się oddychać”. Nominowany do nagród Grand Press, MediaTory, Dobry Dziennikarz, laureat konkursu „Biały Kruk”.
PROGRAM – REPORTAŻ PISANY
1. Współczesny reportaż prasowy – czym jest? przykłady reportaży prasowych, ciekawi autorzy,
ważne/przełomowe teksty.
2. Prawo prasowe.
3. Jak znaleźć temat reportażu?
4. Przygotowanie do reportażu – zdefiniowanie tematu, zaplanowanie pracy (bohaterowie, miejsca,
publikacje).
5. Rozmowa z bohaterami reportażu – jak prowadzić rozmowę, jakich błędów unikać? Kto może być
bohaterem reportażu?
6. Redagowanie reportażu – zasady redaktorskie; tytuł, lead, kompozycja.
7. Praca nad materiałem z uczestnikami:
– Zdefiniowanie tematu materiału
– Plan pracy
– Praca nad kolejnymi etapami tworzonego materiału
– Redagowanie reportażu

Od 35 lat zajmuje się językiem polskim i poprawnością językową – najpierw w „Życiu Warszawy”, a od 1989 r. w „Gazecie Wyborczej”. Jest redaktorem sekretariatu redakcji i odpowiada za język „Gazety”.
Absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Jest członkiem Komisji Ortograficzno-Onomastycznej przy Radzie Języka Polskiego PAN. Dwukrotnie była jurorem Ogólnopolskiego Dyktanda w Katowicach. W 2006 r. wydała tom „Ortografia i nie tylko…”. W 2007 r. dostała nagrodę w międzynarodowym konkursie World Young Reader Prizes Competition za cykl redakcyjny o języku polskim. Od 10 lat zajmuje się szkoleniami z zakresu poprawności ortograficznej oraz sposobów redagowania (z elementami poprawności językowej).
PROGRAM – JĘZYK JAKO NARZĘDZIE PRACY REPORTERA
1. Dyskusja z młodzieżą o języku mediów drukowanych i elektronicznych; o języku mówionym i
pisanym.
2. Poprawność językowa i odstępstwa od niej w pracy reportera (ortografia, składnia, frazeologia,
interpunkcja).
3. Polszczyzna jako język fleksyjny (odmiana nazw własnych i rzeczowników pospolitych).
4. Zapożyczenia (od kogo zapożyczamy najchętniej).
5. Dwujęzyczność pomaga czy przeszkadza reporterowi w pracy (dyskusja z wykorzystaniem
przykładów).
6. Rozterki tłumacza – wiernie czy pięknie.
7. Korekta językowa tekstów napisanych przez uczestników.
8. Pytania uczestników zajęć.

Szef Rady Artystycznej ZPAF, wykładowca UW i ASP. Prowadzi warsztaty z fotoreportażu: Warsztaty fotografii rzeczywistości oraz Akademię fotoreportażu w plenerze.
Od 1973 roku wystawia swoje prace (dominująca tematyka to dokument i akt) na wystawach indywidualnych, grupowych i zbiorowych. Równolegle publikuje zdjęcia komercyjne w prasie, książkach i wydawnictwach reklamowych. Od 1989 roku zajmuje się edukacją fotograficzną, najpierw wykładał w Wyższym Studium Fotografii ZPAF-CAK, od 1998 w Collegium Civitas a od 2005 na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Aktywny organizator działań fotograficznych. Od 2005 przewodniczy Radzie Artystycznej Związku Polskich Artystów Fotografików.
PROGRAM – FOTOREPORTAŻ
1. Wprowadzenie do fotoreportażu
• Powitanie i integracja uczestników
• Co to jest fotoreportaż? (prezentacja multimedialna)
• Znani fotoreporterzy i ich prace (np. Ryszard Kapuściński, Chris Niedenthal)
• Warsztaty: Jak opowiadać historię obrazem?
2. Technika i kompozycja
• Podstawy fotografii: światło, kadr, ostrość, perspektywa
• Praca z aparatem lub smartfonem – praktyczne wskazówki
• Ćwiczenia w plenerze: robimy zdjęcia tematyczne (np. „życie codzienne”)
• Analiza prac uczestników (feedback i dyskusja)
• Jak szukać tematu do fotoreportażu?
• Wywiad i kontakt z bohaterem reportażu
3. Edycja i narracja wizualna
• Wprowadzenie do edycji zdjęć (bezpłatne aplikacje i programy)
• Układanie zdjęć w narrację: wybór, kolejność, podpisy
• Tworzymy mini-albumy/reportaże w formie cyfrowej lub papierowej
• Omówienie prac uczestników i publiczna prezentacja w internecie

Doświadczona niezależna fotograf i wideo reporter z wieloletnią historią pracy w branży prasowej. Profesjonalistka w dziedzinie mediów i komunikacji, posiadająca umiejętności w zakresie storytellingu, fotografii, produkcji wideo, filmów dokumentalnych, montażu wideo, dziennikarstwa i dziennikarstwa telewizyjnego.
PROGRAM – WARSZTATY WIDEO
1. Omówienie tematów i pomysłów na realizacje filmów o tematyce polonijnej. Filmy mogą mieć
formę wywiadu lub reportażu.
2. Uczestnicy dostaną wytyczne techniczne, podpowiedzi i sugestie jak zebrać materiał wideo na
wybrany temat.
3. Uczestnicy zapoznają się profesjonalnym programem do montażu DaVinci Resolve, którym
będziemy się posługiwać na wspólnych zajęciach w Warszawie.
4. Przegląd materiałów wideo nakręconych przez uczestników.
5. Montaż filmów.
6. Pokaz filmów zmontowanych przez Uczestników.
7. Omówienie, analiza i ocena.
8. Nakładanie poprawek.
9. Zapoznanie się z narzędziami AI do robienia napisów (captions) i tłumaczeń na różne języki.
10. Publikacja filmów na różnych platformach (social media, YouTube).
Tematy:
A. Osoba, którą cenię i podziwiam – wywiad z osobą z mojego otoczenia w języku polskim.
B. Filmowy dziennik z podróży – wideo relacja z własnym komentarzem w języku polskim na temat
podróży do Polski.
C. Sonda uliczna na wybrany temat społeczno-kulturalny.
D. Teledysk literacki – fragment literatury (proza, wiersz) zilustrowany ujęciami filmowymi
nakręconymi przez uczestników.

Językoznawca, ekspert z dziedziny kultury języka polskiego, poprawności języka prawnego i prawniczego, polszczyzny urzędowej, kultury wypowiedzi. Kierownik Zakładu Języka Mediów Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Autor poradników: „Jak pisać?” (2003), „Jak pisać i jak mówić” (2004), „Jaki pisać, wzory pism w języku polskim i angielskim” (2005) oraz licznych publikacji poświęconych poprawnemu formułowaniu tekstów. Redaktor publikacji „Miniprzewodnik. Polszczyzna urzędowa: poprawność, komunikatywność, kultura wypowiedzi”. Redaktor (wspólnie z E. Czerwińską) książki „Polski z urzędu. O poprawności języka urzędowego” (2013). Współorganizator kampanii społecznej „Język urzędowy przyjazny obywatelom”. Uczestnik i referent na I Kongresie Języka Urzędowego w Warszawie. Opiekun Międzywydziałowego Koła Naukowego Kultury Języka Prawnego i Prawniczego Uniwersytetu Warszawskiego „Lingua Iuris”. Stały współpracownik Polskiego Radia.
PROGRAM – KULTURA JĘZYKA
1. Ukryte dziedzictwo – wiedza o kulturze polskiej zawarta w znaczeniach słów i związków
wyrazowych.
2. Skąd przychodzicie? Wyrazy obce w języku polskim.
3. Kultura języka – jak mówić i pisać zgodnie z normą językową w różnych typach tekstów i
wypowiedzi.
Wykłady ilustrowane bogatymi materiałami + pogawędka i ćwiczenia.

Dziennikarka Polskiej Agencji Prasowej zajmująca się systemem ochrony zdrowia. Wcześniej pracowała m.in. w „Gazecie Wyborczej” przez 8 lat, jak również w jej dodatku „Tylko zdrowie”. Jest absolwentką Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.
PROGRAM – REPORTAŻ PRASOWY
• Jak znaleźć i zdefiniować temat.
• Wywiad – zasady gatunku, redagowania.
• Źródła informacji w dobie dezinformacji.
• Reportaż prasowy – zasady gatunku, definiowanie tematu, rozmowa z bohaterem.
• Relacja z wydarzenia, relacja na żywo – 1 godz.

Stacja radiowa Uniwersytetu Warszawskiego. Rozpoczęło działalność 1 czerwca 2005 roku. Nadaje 24-godzinny program na 97,1 MHz w promieniu ok. 30 km od Warszawy. Zespół radia tworzą w większości studenci; są oni autorami większości pozycji antenowych.
PROGRAM – WARSZTATY RADIOWE
1. Podstawy pracy w radiu – od mikrofonu do audycji
* Wprowadzenie do radia jako medium
* Organizacja redakcji
* Etapy tworzenia audycji radiowej
2. Sztuka mówienia – emisja głosu i dykcja w radiu
* Ćwiczenia głosowe i oddechowe
* Praca nad dykcją, tempem i intonacją
* Jak brzmieć naturalnie i przekonująco
3. Jak tworzyć scenariusze i teksty do radia
* Różnice między tekstem mówionym a pisanym
* Jak pisać scenariusz
* Redagowanie wiadomości, zapowiedzi, komentarzy
4. Realizacja dźwięku – podstawy obsługi sprzętu radiowego
* Miksery, mikrofony, rejestratory, słuchawki – co do czego
* Nagrywanie, montaż i edycja dźwięku
* Efekty dźwiękowe i ich rola w audycji
5. Praca reportera radiowego – jak przygotować materiał w terenie
* Wywiady, sondy uliczne, relacje na żywo
* Jak zadawać pytania i prowadzić rozmowę
* Etos dziennikarski i praca z informacją
6. Radio w erze internetu
* Czym różni się podcast od audycji radiowej?
* Jak promować audycje w sieci?
* Tworzenie marki osobistej w świecie audio

Profesor, polonista, językoznawca, medioznawca, ekspert od języka propagandy politycznej i reklamy. Autor kilkudziesięciu książek językoznawczych. Popularyzator wiedzy o języku, wpływowy gramatyk normatywny i autorytet preskrypcyjny. Wiceprzewodniczący Rady Języka Polskiego, wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu SWPS.
PROGRAM – WYKŁAD „O POŻYTKU Z JĘZYKA POLSKIEGO”
