Cel szkolenia:
- Poznanie teorii, zasad oraz kanałów przepływu komunikacji
- Poznanie mechanizmów, narzędzi i technik wpływających na skuteczną komunikację w organizacji: zarówno pomiędzy działami organizacji jak i pomiędzy pracownikami i przełożonymi
- Rozwijanie umiejętności efektywnej komunikacji interpersonalnej
Korzyści dla uczestników:
- Uświadomienie uczestnikom roli komunikacji
- Pokazanie roli komunikacji wewnętrznej w budowie pozytywnego wizerunku organizacji w oczach jego pracowników.
- Uzyskanie umiejętności warunkujących efektywną komunikacją pomiędzy działami w organizacji, pracownikami, tym samym budowanie współpracujących zespołów, skoncentrowanych na zadaniach.
Zakres tematyczny szkolenia:
Moduł I: Komunikacja w organizacji
- Znaczenie i kierunki komunikacji w organizacji
- Kultura organizacji a komunikowanie
- Rodzaje formalnej i nieformalnej komunikacji
- Wpływ struktury na komunikację – efekt różnego rodzaju struktur przepływu informacji na zaangażowanie, zadowolenie i efektywność
Moduł II: Podstawowe zasady komunikacji
- Koło komunikacji i najważniejsze elementy decydujące o zrozumieniu przekazywanego komunikatu
- Trzy kanały komunikacji i ich waga
- Intonacja – jeden z kluczowych czynników wywierania wpływu
- Postawa empatii (wczucia) w sytuację rozmówcy
- Sztuka oddzielenie informacji kluczowej od szumu informacyjnego
- Skąd się bierze plotka?
- Błędy w komunikowaniu się
- Piramida komunikacji wewnętrznej
- Plan komunikacji wewnętrznej
Moduł III: Narzędzia usprawniające efektywną komunikację.
- Podstawowe techniki aktywnego słuchania – parafraza, klaryfikacja, podsumowywanie, aktywne słuchanie
- Rozpoznawanie i doprecyzowywanie potrzeb informacyjnych słuchacza
- Rodzaje i funkcje pytań
- Przekazywanie informacji zwrotnej
- Pozytywne formułowanie – komunikowanie pozytywnego nastawienia
- Komunikat „ja”
- Płaszczyzny komunikatu: logiczna i emocjonalna, płaszczyzna apelowa, płaszczyzna ujawniania siebie, płaszczyzna rzeczowa i płaszczyzna relacji
Moduł IV: Komunikacja i jasny przekaz informacji od szefów do podwładnych.
- Rola lidera zespołu w koordynowaniu komunikacji
- Lejek komunikacyjny – od tego, co mówimy do tego, co odbiorca zapamiętuje
- Specyfika komunikacji pionowej. Modele porozumiewania się na linii pracownik-przełożony.
- Decyzje szefa: jak je uzasadniać, by pracownik nie czuł się skrzywdzony
- Rozmowa delegująca. Konstrukcja informacji, co ma być zrobione, zdefiniowanie nagród i sankcji, (co pracownik będzie miał z wykonania zadania)
- Monitoring wykonania zadania i konstruktywna informacja zwrotna
- Bariery komunikacyjne na linii pracownik-przełożony – jak sobie z nimi radzić
Moduł V: Przepływ informacji między poszczególnymi działami w firmie, omówienie struktur komunikacyjnych firmy.
- Praca, cele i zadania z perspektywy każdego działu
- Ukryte i jawne konflikty między działami firmy
- Przyczyny konfliktów
- Sprawne procedury odnośnie przepływu informacji między działami
- Spójność komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej firmy
- Jak motywować do szukania i lepszego przekazywania informacji
Moduł VI: Komunikaty werbalne i komunikaty drukowane – rola i znaczenie dla budowania wagi komunikatu. Kanały komunikacji wewnętrznej.
- Komunikacja werbalna
- Efektywna komunikacja przez telefon
- Praca w grupach roboczych
- Efektywne zebrania
- Raportowanie
- Komunikacja pisemna
- Pisma urzędowe
- Notatki służbowe
- Protokoły
- Formularze
- Analizy i opracowania tematyczne
- Komunikacja za pośrednictwem środków wizualnych
- Przygotowanie prezentacji multimedialnych
- Redakcja broszur
- Komunikacja przez Internet
- Wykorzystanie Intranetu
- Komunikatory internetowe
- Fora dyskusyjne
Moduł VII: Jak budować zaufanie do organizacji poprzez otwartą i autentyczną komunikację?
- Cztery wymiary zaufania: Zaufanie do organizacji, zaufanie do zarządzających, zaufanie do pracowników i zaufanie między pracownikami
- Integrowanie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej firmy
- Budowanie strategii otwartej komunikacji firmy
- Rozwijanie dialogu między kadrą zarządzającą a pracownikami
Gra „Kable” ®
- Czyli jak zbudować procesor, kiedy każdy inżynier ma zawiązane oczy i każdy ponosi odpowiedzialność za działanie innego fragmentu procesora?
- Gra skupiająca się na uczeniu zasad efektywnej komunikacji w zespole, w tym komunikacji werbalnej, aktywnego słuchania i porządkowania chaosu komunikacyjnego. Pokazuje, co można osiągnąć poprzez sprawną komunikację, a jakie straty przynosi bałagan informacyjny w zespole. Uczy podstawowych zasad uporządkowanego i efektywnego obiegu informacji.
Górski obóz
- Zadaniem zespołu jest rozłożenie obozu górskiego: kilku namiotów. Niby proste – w prawie każdym zespole jest ktoś, kto umie rozbić namiot. Ale jak to zrobić nocą, podczas huraganu i po utracie części sprzętu w lawinie?
- Ćwiczenie, w którym możemy przyjrzeć się dokładnie kwestiom komunikacji w zespole i nastawieniu na wspólny cel (a nie partykularne interesy).
Trener:
Renata Wasylów, doświadczony menedżer, zarządzający takimi markami jak Michelin, Nurofen, Vanish, Air Wick, Strepsils. Certyfikowany Trener Biznesu & Coach ICF. Specjalista w zakresie rozwoju osobistego i przywódczego.
Biznes i zarządzanie:
Przez 13 lat była menedżerem w Masterfoods, Michelin i Reckitt Benckiser. Wspierała w procesach marketingowych i zarządzania markami firmy motoryzacyjne, farmaceutyczne i FMCG . Pełni także rolę doradcy strategicznego, między innymi, w sektorze publicznym. Zarządza zaawansowanymi projektami z zakresu pozycjonowania produktów przedsiębiorstw, tworzenia koncepcji i realizacji wizerunkowych kampanii reklamowych.
Prowadzenie szkoleń:
Pierwsze szkolenie przeprowadziła 20 lat temu, z negocjacji. Ma na swoim koncie ponad 1000 godzin szkoleniowych dla biznesu i sektora publicznego. Stosuje coaching grupowy, czyli metodę zmiany zachowań, postaw a także osiągania wyznaczonych indywidualnych celów, w oparciu o indywidualną pracę każdego uczestnika grupy w procesie coachingu.