Efektywna komunikacja

Termin

do uzgodnienia

Prowadzący szkolenie

Renata Wasylów

Czas trwania
Telefon kontaktowy

+48 502 825 492

Email kontaktowy

fundacja@fsd.edu.pl, szkolenia@fsd.edu.pl

Koszt

do negocjacji

Cel szkolenia:

  • Poznanie teorii, zasad oraz kanałów przepływu komunikacji
  • Poznanie mechanizmów, narzędzi i technik wpływających na skuteczną komunikację w organizacji: zarówno pomiędzy działami organizacji jak i pomiędzy pracownikami i przełożonymi
  • Rozwijanie umiejętności efektywnej komunikacji interpersonalnej

Korzyści dla uczestników:

  • Uświadomienie uczestnikom roli komunikacji
  • Pokazanie roli komunikacji wewnętrznej w budowie pozytywnego wizerunku organizacji w oczach jego pracowników.
  • Uzyskanie umiejętności warunkujących efektywną komunikacją pomiędzy działami w organizacji, pracownikami, tym samym budowanie współpracujących zespołów, skoncentrowanych na zadaniach.

Zakres tematyczny szkolenia:

Moduł I: Komunikacja w organizacji

  • Znaczenie i kierunki komunikacji w organizacji
  • Kultura organizacji a komunikowanie
  • Rodzaje formalnej i nieformalnej komunikacji
  • Wpływ struktury na komunikację – efekt różnego rodzaju struktur przepływu informacji na zaangażowanie, zadowolenie i efektywność

Moduł II: Podstawowe zasady komunikacji

  • Koło komunikacji i najważniejsze elementy decydujące o zrozumieniu przekazywanego komunikatu
  • Trzy kanały komunikacji i ich waga
  • Intonacja – jeden z kluczowych czynników wywierania wpływu
  • Postawa empatii (wczucia) w sytuację rozmówcy
  • Sztuka oddzielenie informacji kluczowej od szumu informacyjnego
  • Skąd się bierze plotka?
  • Błędy w komunikowaniu się
  • Piramida komunikacji wewnętrznej
  • Plan komunikacji wewnętrznej

 Moduł III: Narzędzia usprawniające efektywną komunikację.

  • Podstawowe techniki aktywnego słuchania – parafraza, klaryfikacja, podsumowywanie, aktywne słuchanie
  • Rozpoznawanie i doprecyzowywanie potrzeb informacyjnych słuchacza
  • Rodzaje i funkcje pytań
  • Przekazywanie informacji zwrotnej
  • Pozytywne formułowanie – komunikowanie pozytywnego nastawienia
  • Komunikat „ja”
  • Płaszczyzny komunikatu: logiczna i emocjonalna, płaszczyzna apelowa, płaszczyzna ujawniania siebie, płaszczyzna rzeczowa i płaszczyzna relacji

 Moduł IV: Komunikacja i jasny przekaz informacji od szefów do podwładnych.

  • Rola lidera zespołu w koordynowaniu komunikacji
  • Lejek komunikacyjny – od tego, co mówimy do tego, co odbiorca zapamiętuje
  • Specyfika komunikacji pionowej. Modele porozumiewania się na linii pracownik-przełożony.
  • Decyzje szefa: jak je uzasadniać, by pracownik nie czuł się skrzywdzony
  • Rozmowa delegująca. Konstrukcja informacji, co ma być zrobione, zdefiniowanie nagród i sankcji, (co pracownik będzie miał z wykonania zadania)
  • Monitoring wykonania zadania i konstruktywna informacja zwrotna
  • Bariery komunikacyjne na linii pracownik-przełożony – jak sobie z nimi radzić

Moduł V: Przepływ informacji między poszczególnymi działami w firmie, omówienie struktur  komunikacyjnych firmy.

  • Praca, cele i zadania z perspektywy każdego działu
  • Ukryte i jawne konflikty między działami firmy
  • Przyczyny konfliktów
  • Sprawne procedury odnośnie przepływu informacji między działami
  • Spójność komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej firmy
  • Jak motywować do szukania i lepszego przekazywania informacji

Moduł VI: Komunikaty werbalne i komunikaty drukowane – rola i znaczenie dla budowania wagi  komunikatu. Kanały komunikacji wewnętrznej.

  • Komunikacja werbalna
    • Efektywna komunikacja przez telefon
    • Praca w grupach roboczych
    • Efektywne zebrania
    • Raportowanie
  • Komunikacja pisemna
    • Pisma urzędowe
    • Notatki służbowe
    • Protokoły
    • Formularze
    • Analizy i opracowania tematyczne
  • Komunikacja za pośrednictwem środków wizualnych
    • Przygotowanie prezentacji multimedialnych
    • Redakcja broszur
  • Komunikacja przez Internet
    • Wykorzystanie Intranetu
    • Komunikatory internetowe
    • Fora dyskusyjne

Moduł VII: Jak budować zaufanie do organizacji poprzez otwartą i autentyczną komunikację?

  • Cztery wymiary zaufania: Zaufanie do organizacji, zaufanie do zarządzających, zaufanie do pracowników i zaufanie między pracownikami
  • Integrowanie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej firmy
  • Budowanie strategii otwartej komunikacji firmy
  • Rozwijanie dialogu między kadrą zarządzającą a pracownikami

Gra „Kable” ®

  • Czyli jak zbudować procesor, kiedy każdy inżynier ma zawiązane oczy i każdy ponosi odpowiedzialność za działanie innego fragmentu procesora?
  • Gra skupiająca się na uczeniu zasad efektywnej komunikacji w zespole, w tym komunikacji werbalnej, aktywnego słuchania i porządkowania chaosu komunikacyjnego. Pokazuje, co można osiągnąć poprzez sprawną komunikację, a jakie straty przynosi bałagan informacyjny w zespole. Uczy podstawowych zasad uporządkowanego i efektywnego obiegu informacji.

Górski obóz

  • Zadaniem zespołu jest rozłożenie obozu górskiego: kilku namiotów. Niby proste – w prawie każdym zespole jest ktoś, kto umie rozbić namiot. Ale jak to zrobić nocą, podczas huraganu i po utracie części sprzętu w lawinie?
  • Ćwiczenie, w którym możemy przyjrzeć się dokładnie kwestiom komunikacji w zespole i nastawieniu na wspólny cel (a nie partykularne interesy).

Trener:

renata_wasylow

Renata Wasylów, doświadczony menedżer, zarządzający takimi markami jak Michelin, Nurofen, Vanish, Air Wick, Strepsils. Certyfikowany Trener Biznesu & Coach ICF. Specjalista w zakresie rozwoju osobistego i przywódczego.

Biznes i zarządzanie:

Przez 13 lat była menedżerem w Masterfoods, Michelin i Reckitt Benckiser. Wspierała w procesach marketingowych i zarządzania markami firmy motoryzacyjne, farmaceutyczne i FMCG . Pełni także rolę doradcy strategicznego, między innymi, w sektorze publicznym. Zarządza zaawansowanymi projektami z zakresu pozycjonowania produktów przedsiębiorstw, tworzenia koncepcji i realizacji wizerunkowych kampanii reklamowych.

Prowadzenie szkoleń:

Pierwsze szkolenie przeprowadziła 20 lat temu, z negocjacji. Ma na swoim koncie ponad 1000 godzin szkoleniowych dla biznesu i sektora publicznego. Stosuje coaching grupowy, czyli metodę zmiany zachowań, postaw a także osiągania wyznaczonych indywidualnych celów, w oparciu o indywidualną pracę każdego uczestnika grupy w procesie coachingu.

Scroll to Top