Redagowanie aktów administracyjnych i korespondencji w postępowaniu administracyjnym (online)
Po ukończeniu zajęć uczestnik:
- rozpoznaje rodzaje pism prawnych,
- odróżnia styl urzędowy,
- zna podstawowe zasady redakcji tekstu prawego,
- rozpoznaje błędne podstawowe konstrukcje językowe i umie je poprawić,
- wyjaśnia zasady tworzenia pism prawnych i administracyjnych,
- umie zredagować decyzję administracyjną oraz postanowienie,
- umie zastosować reguły określone w „Zasadach techniki prawodawczej” w pismach urzędowych,
- umie zredagować pismo urzędowe,
- posiada kompetencje z zakresu tworzenia pism urzędowych.
Program szkolenia:
- Język prawny i język prawniczy – podstawowe cechy, rozróżnienie i znaczenie dla techniki prawodawczej. Elementy każdego aktu prawnego. Właściwe stosowanie odesłań prawnych.
- Autorzy i adresaci pism prawnych – adresaci pism wynikających z k.p.a. Strona postępowania. Wszczęcie postępowania
- Rodzaje pism prawnych w k.p.a. – pochodzące od strony oraz od organu.
- Najczęstsze typy błędów językowych w tekstach urzędowych wynikających z k.p.a.
- Podstawowe zasady redakcji i korekty tekstów decyzji administracyjnych.
- Elementy decyzji administracyjnej określone w art. 107 k.p.a. oraz elementy postanowienia.
- Język prawa administracyjnego. Jak napisać decyzję administracyjną oraz postanowienie – ćwiczenia w pisaniu oraz warsztaty.
- Pytania uczestników.
- Wnioski
Prowadzący:
dr hab. dr Adam Niewiadomski, prof. UW profesor uczelni w Katedrze Prawa Rolnego i Systemu Ochrony Żywności Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego; Kierownik Katedry Prawa Rolnego i Systemu Ochrony Żywności Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego; doktor habilitowany nauk prawnych; doktor nauk humanistycznych w zakresie nauki o językoznawstwie; politolog; radca prawny; w latach 2012-2019 adiunkt w Zakładzie Administracyjno-Prawnych Problemów Zarządzania Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego; w latach 2012-2015 odbywał staż podoktorski Narodowego Centrum Nauki na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; autor 4 monografii oraz ponad 130 artykułów naukowych; pracownik Biura Rektoratu Uniwersytetu Warszawskiego; w latach 2014-2020 sekretarz Komisji ds. Organizacyjnych i Legislacyjnych Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich; w latach 2016-2019 stały doradca Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Sejmu RP; w latach 2014-2018 członek Zespołu Ekspertów Narodowego Centrum Nauki w panelu nauk społecznych; członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Prawników Agrarystów; od 2007 r. sekretarz Uczelnianej Komisji Wyborczej na Uniwersytecie Warszawskim; od 2008 r. sekretarz Senackiej Komisji Prawno-Statutowej na Uniwersytecie Warszawskim; członek Rady Naukowej Dyscypliny Nauki Prawne; odbywał studia i staże naukowe m.in. na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie, Institut für Landwirtschaftsrecht Georg-August-Universität Göttingen, Universität des Saarlandes w Saarbrücken; członek European Council for Rural Law z siedzibą w Paryżu.
Zwolnienie z VAT: Wszystkich uczestników, których szkolenie jest finansowane ze środków publicznych lub ze środków europejskich – zgodnie z treścią art.43 ust.1 pkt.29 lit.c ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku VAT, proszeni są o dostarczenie stosownego oświadczenia (może być to skan wysłany na adres e-mail).
Zgłoszenia przyjmujemy do wyczerpania miejsc, tylko na formularzu zgłoszeniowym. Wpłaty należy dokonywać w terminie 7 dni przed szkoleniem na konto bankowe: Fundacja na rzecz Rozwoju Szkolnictwa Dziennikarskiego 73 1160 2202 0000 0000 3601 7724. Fundacja pobiera opłatę administracyjną w wysokości 20 proc. wartości kursu w przypadku rezygnacji na 5 dni przed szkoleniem. Wysłanie zgłoszenia jest jednoczesną akceptacją tych zasad i podstawą do wystawienia rachunku.
Osoby zainteresowane wystawieniem faktury proszone są o przesłanie danych niezbędnych do jej wystawienia. Więcej informacji: tel. 502 825 492. Warsztaty kończą się uzyskaniem certyfikatu.