Webwriting i redagowanie stron internetowych
Dzięki szkoleniu uczestnicy:
- nauczą się kreować newsy
- nauczą się tworzyć interesujące teksty na użytek mediów internetowych
- nauczą się tworzyć ciekawe i intrygujące tytuły dla swoich tekstów
- nabędą umiejętności pisania dla celów marketingowo-promocyjnych
Profil uczestnika:
- Specjalista ds. komunikacji
- pracownicy administracji publicznej zajmujący się komunikacją z mediami
- redaktor strony www
Metody pracy:
- case study
- warsztaty
- ćwiczenia na autorskich arkuszach
- burze mózgów
- ćwiczenia indywidualne, grupowe
- dyskusje
- warsztaty pisania
Program szkolenia:
Wstęp
- Komunikacja to dialog w języku odbiorcy, czyli język urzędowy vs. potoczny.
- Plain language i jego znaczenie w komunikacji pisemnej (czym jest plain language, jak unikać żargonu, uproszczanie komunikacji)
- Plain language w zewnętrznej komunikacji pisemnej (newsach, informacjach prasowych i innych treściach zamieszczanych na stronie www) – dobre praktyki
- Podstawowe informacje z zakresu copywritingu.
- Copywriting – dlaczego jego zasady odnoszą się do tworzenia każdego typu tekstów.
- Wstęp do redakcji i analizy tekstów. Poznanie budowy i podstawowych zasad tworzenia: artykułu, notatki, maila, treści copywritingowych.
- Harmonogram publikacji – czym jest, jak tworzyć?
- Zasady konstrukcji tekstów według Pulizera
Grupa docelowa
- Czytelnik też człowiek, czyli poznaj swoją „publiczność”.
- Kryteria wyznaczania grup docelowych
- Identyfikacja potrzeb grup docelowych
- Sposoby odpowiadania (językiem, stylem pisania) na potrzeby grup docelowych
Podstawy webwritingu, czyli co jest najważniejsze w tekstach na stronie www
- Tekst do druku vs tekst do internetu – specyfika i cechy
- Określenie cech dobrego tekstu
- Układ treści w poszczególnych typach tekstów
- Odwrócona piramida
- Tytuł, lead – jak przyciągnąć uwagę czytelnika?
- Porządkowanie tekstu, czyli znaczenie śródtytułów
- Analiza komunikatów prasowych pod kątem struktury, poprawności językowej i stylistyki – stworzenie listy dobrych na podstawie popełnianych błędów
- Analiza tekstów (informacji tworzonych przez) pod kątem błędów stylistycznych i merytorycznych
- Warsztat tworzenia omówionych rodzajów wypowiedzi pisemnych na użytek mediów
- Informacja prasowa (jak tworzyć, kreacja intrygujących tytułów oraz chwytliwych leadów)
- News – czym jest, jak go wykreować, jak zamienić „nudną” informację w newsa
Styl
- Poznanie własnego stylu
- Wyznaczniki dobrego stylu
- Jak dopasowywać styl pisania do grupy docelowej?
- Słowa wytrychy i właściwe sposoby ich używania
Warsztat redaktora
- Tworzenie tekstu od podstaw – na co zwrócić uwagę, aby efektywnie pracować nad tekstem, jak usprawnić sobie pracę
- Dobre i złe praktyki w tworzeniu newsów/komunikatów – praca na przykładach
- Analiza układu wizualnego treści
- Jak tworzyć treści atrakcyjne wizualnie, czyli nowe formy komunikacji z odbiorcami oraz przegląd narzędzi ułatwiających tworzenie visuali
- Skąd brać zdjęcia do tekstów? Lista darmowych stocków ze zdjęciami
- Case study – dobre i złe praktyki w webwritingu
Korekta i adiustacja tekstu
- Jak właściwie redagować tekst własny i cudzy, czyli zanim opublikujesz – przeczytaj
- Korekta przykładowych tekstów
Daj się znaleźć – SEO copywriting
- Podstawowe informacje na temat SEO copywritingu
- E-PR jako wsparcie dla pozycjonowania (optymalizacja informacji prasowych zamieszczanych na stronie www)
- Jak poprawić widoczność strony w wyszukiwarce
- Dobór najlepszych słów kluczowych do promocji swoich treści w wyszukiwarce
- Najważniejsze zasady SEO copywritingu – przegląd dobrych i złych praktyk
- Warsztaty w tworzeniu treści
Metody pracy: warsztaty na autorskich arkuszach do każdego modułu, praca na informacjach prasowych, praca indywidualna, w grupach, case study, dyskusja moderowana, burza mózgów.
Prowadząca:
Ewa Gadomska – marketerka, pr-owiec, trener, doradca. Absolwentka filologii polskiej. Zajmuje się szeroko pojętą komunikacją marketingową oraz PR. Kreowała wizerunek wielu firm, organizacji i osób prywatnych (polityków). Od 2007 roku prowadzi także szkolenia z reklamy, marketingu, social media i public relations. Jej szkolenia, są prowadzone w sposób warsztatowy, dzięki czemu, uczestnicy mają okazję wykorzystać nowo nabytą wiedzę w praktyce. Prowadzi szkolenia zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Współpracowała m.in. z: Ministerstwem Obrony Narodowej, Consultor Sp. z o.o., Mar-Med Polska Sp. z o.o., Glob Sp. z o.o., Avon Cosmetics Sp. z o.o., Kraft Sp. z o.o. czy Johnson&Johnson Poland Sp. z o.o.